Hur många dagar klarar du dig utan el?

Öka din beredskap med en eldstad eller kamin.

Värme tillsammans med mat, vatten och skydd det viktigaste att säkerställa i händelse i kris. De allra flesta villorna i Sverige har uppvärmningssystem som är beroende av el för att fungera. En eldstad eller kamin är ett sätt att säkerställa värme i hemmet vid kris. Vid ett strömavbrott under årets kallaste dagar försvinner värmen snabbt och det finns risk för både hälsa och skador på exempelvis vattenledningar som fryser med stora konsekvenser som följd. Brasvärmeföreningen vill gärna bidra till att öka krisberedskapen i Sverige.
När inomhustemperaturen sjunker under noll grader kan vattnet i element och vattenledningar. Enfamiljshus kyls ner betydligt snabbare än flerfamiljshus och kan redan inom ett dygn vara nere under +5 grader vid en utomhustemperatur på 20 minusgrader.  Efter ytterligare några timmar är ett sådant hus nerkylt till under 0 grader, vilket innebär risk för skador på huset.

• En kamin som extra värmekälla fungerar även under strömavbrott och säkerställer både värme och trivsel för din familj
  • Hushåll som har en kamin bör säkerställa att det finns ett förråd av torr ved för minst 5 dygn.
  • Moderna kaminer ger 50 procent mer värme per tillfört kilo ved, vilket innebär mindre ved och bättre ekonomi, enligt Norges statistiska centralbyrå, SSB: Mer varme og mindre forurensning fra vedfyring – SSB
  • Moderna kaminer har upp till 80 procent lägre utsläpp av skadliga ämnen (organiskt bundet kol – OGC, koloxid och partiklar) jämfört med äldre kaminer, enligt Energimyndigheten: Braskaminer (energimyndigheten.se)

Hitta återförsäljare

Återförsäljare